4/07/2016 10:41:00 pm

Xin Yao | Songs of Singapore



[一个青年对《我们唱着的歌》看后感想]

1月16日前几天,我朋友的母亲传简讯问我,要不要去看这部<我们唱着的歌>,关于新谣的纪录片,她有一张额外的票。我也想不多,反正那个时间有空,就爽快的答应了。

1月16日那天来到首都戏院观看纪录片的人,多数是大约四十岁以上,但还能看到些跟我一样的青少年或更小的,小孩。

纪录片开始了,里面讲述新谣从以前到现在的旅程,歌唱家面对的种种困难,当然也有欢乐的时候。

纪录片播放的那两个小时,我很专注地观看,也不时被感动,不时会笑出声来。感动,是因为刚开始南大跟新大联盟,南大的学生都是华文背景,教育部那时又刚要学校用英语教课,许多学生无法适应。他们对自己的英语感到自卑,就更努力学习华文。之后,他们办了几次校内演出,其他学校的学生也被激发,在各自学校,中学,初级学院里办自己的小组。

虽然新谣流行的时候我还未存在,但我还蛮喜欢听新谣歌。小时候爸妈都会在家里、车里播新谣歌,因此我听新谣长大,如《排排坐》、《摇摇民谣》、《细水长流》等等。

当我在面簿(FB)知道《我们唱着的歌》将在电影院放映,我特别开心,因我要介绍这部纪录片给朋友和家人们,让他们也有机会更认识新谣,怀念以前的新加坡。

我很喜欢这部纪录片,看了后被感动和激发了。


特别的票 | Special hand-stamped ticket
On 16 Jan, I was invited to watch a documentary about xinyao, which is a genre of music unique to Singapore, composed and sung by Singaporeans. Naturally I was interested- I had grown up listening to xinyao, even though it's popular period was the '80s.

This screening of the documentary was held at the Capitol theatre, and viewers got special hand-stamped tickets that were similar to those in the '80s, I guess. The documentary itself was about the history of xinyao, how it started and the journey.

Though it might be a bit dry for children and teenagers, being a documentary, it is definitely worth a watch. I got a lot of nostalgic feels throughout the movie even though I wasn't even existent during that period.

All in all, it was a very inspirational and touching documentary. You'd have to watch the whole thing to understand what I mean, it can't be explained in words, and in English.

Trailer below:

No comments :

Post a Comment

Hello! If you have anything to add onto the post, or just to say hi, here's a smiley face for you :)

I love comments, I do read and reply to every single one, so do tick the 'notify me' box so you can read my replies.